Besöket på begravningsbyrån

För att vi ska kunna hjälpa dig på bästa sätt ser vi gärna att du först kontaktar oss via telefon för att boka en tid då vi träffas. Den första kontakten med oss på begravningsbyrån sker oftast några dagar efter dödsfallet. 

Om ni önskar gör vi även hembesök. 

Om någon av er anhöriga bor på annan ort och det inte finns möjlighet till ett personligt möte, kan vi även ordna det mesta via telefon och webb.

Det praktiska kring ett dödsfall

Begravningen måste ske inom en månad och därför är det är bra att starta planeringen i tid. 

Vi på Oskarströms och Vallås Begravningsbyrå har lång erfarenhet när det gäller allt det praktiska kring ett dödsfall.

En begravning är ett sätt att ta farväl av en anhörig och att kunna dela sorgen med andra.

Vi ser det som en av våra viktigaste uppgifter, att på ett pedagogiskt sätt med omtanke och trygghet, informera om vilka möjligheter och alternativ som finns, när det gäller att utforma en begravning oavsett om det är en enkel eller en mer påkostad begravning.

Här nedan har vi samlat de frågor vi brukar ta upp vid vårt möte:

  • Bokning av tid och plats för begravningsakten.
  • Utformning av akten, sång, musik mm.
  • Jordbegravning eller kremationsbegravning.
  • Programblad om så önskas.
  • Minnesstund och svar om deltagande.
  • Utformning av dödsannons och ev minnesfond.
  • Val av kista och/eller urna.
  • Omhändertagande och kistläggning i egna kläder, svepdräkt eller befintliga kläder.
  • Personligt avsked, om önskemål finns.
  • Val av kistdekoration och blommor.
  • Kostnadsuppgift och dokumentation.
  • Försäkringsinventering.
  • Nedstängning av sociala medier.
  • Gravsten eller textkomplettering på befintlig sten.
  • Familjejuridik, bouppteckning etc.