Auktorisation

Vilka är auktoriserade?

Idag finns det drygt 400 auktoriserade begravningsbyråer i Sverige. Samtliga av dessa har en tydlig skyltning där du återfinner auktorisationssymbolen. Gemensamt för dessa byråer är att de alla är privatägda företag som ingår i en gemenskap. Detta för att i alla lägen kunna hålla högsta kvalitet och professionalism utan att förlora det personliga angegamanget.

Varför välja auktoriserad?

Det är en fråga om trygghet att välja en auktoriserad begravningsbyrå. Byrån måste följa SBF:s stränga regler när det gäller prisinformation, tystnadsplikt, etik, arbetsmetoder och utbildning. Kontroll av att byrån uppfyller kraven för auktorisation sker genom särskild prövning vart femte år.

En auktoriserad begravningsbyrå hjälper även till med efterforskningar och alla nödvändiga handlingar utfallande försäkringar och depositioner. Alla auktoriserade byråer omfattas av en ansvarsförsäkring som garanterar trygghet vid boupteckning eller arvsskifte. Bärare som anlitas av byrån är automatiskt olycksfallsförsäkrade genom SBF.

Vad menas med auktoriserad?

För kunden säkerhet omfattas den auktoriserade begravningsbyrån av Sveriges Begravningsbyråers Förbunds, SBF, reklamations nämnd. Nämnden består av experter i konsumentfrågor, en representant från SBF, två advokater, en erfaren begravningsentreprenör och två representanter från Sveriges största pensionärsorganisationer. Garantifonden uppgår till 200.000 kronor och garanterar att kunden går ekonomiskt och ideellt skadefri ur eventuell tvist med den auktoriserade byrån.